Lekkere trek

Plotseling heb je ongelofelijk zin in dat ene stukje chocola, of een grote zak chips. Herkenbaar?  Je lekkere trek leren beheersen is misschien nog wel het moeilijkste van het behouden van een gezonde levensstijl. Met deze drie simpele trucjes wordt dat gelukkig een stuk makkelijker.

Zorg dat je geen ongezonde kost in huis haalt

Misschien een lastige tip als je thuis kinderen of een partner hebt die dol zijn op ongezonde tussendoortjes. Aan de andere kant is dit juist een mooie gelegenheid om met z’n allen te streven naar een gezondere levensstijl. Bijvoorbeeld door in plaats van ongezonde snacks rauwe noten, verse groenten en fruit in huis te halen. Samen sta je sterk en voor de kinderen is het alleen maar fijn dat ze op jonge leeftijd al gezonde eetgewoonten aanleren. Dat zal voorkomen dat ze overgewicht krijgen.

Lekkere trek duurt vaak slechts tien minuten

Dit is vooral het geval wanneer je niet ‘echt’ honger hebt maar vooral zin hebt in vette dingen of zoetigheden.

Probeer jezelf af te leiden door met iemand in gesprek te gaan, een glas water te drinken of je op je ademhaling te focussen.  

Wanneer je op je werk bent kun je een ommetje te maken, naar muziek luisteren of je bureau opruimen.

Het helpt om regelmaat in je eetgewoonten aan te brengen. Als je drie keer per dag een hoofdmaaltijd eet en drie keer per dag een gezond tussendoortje neemt, weet je zeker dat je tussen die maaltijden door niet echt “honger” kunt hebben. Als je dit toch denkt te hebben weet je dat het om suiker trek gaat want je hebt net nog gegeten dus kunt onmogelijk al weer honger hebben. Je kunt er dan bewuster voor kiezen om er niet aan toe te geven.

Zorg voor een gezond ontbijt

Je ontbijt overslaan lijkt misschien een goede manier om snel gewicht te verliezen, omdat je dan minder calorieën binnenkrijgt. In werkelijkheid moet je lichaam het op dat moment doen met wat er over is van je laatste maaltijd.

Wanneer was de laatste keer dat je at? Acht, negen uur geleden? Gevolg: je lichaam snakt naar zoetigheid. Bedenk dat een gezond ontbijt in ieder geval moet bestaan uit eiwitten en gezonde natuurlijke vetten. Heb je weinig tijd in de ochtend? Dat is geen excuus. Er bestaan genoeg snelle én gezonde ontbijtvariaties. Doe eens wat onderzoek en wees vooral lekker creatief!

Tot slot is het belangrijk om – mocht de lekkere trek je toch de baas worden – vooral niet boos te blijven op jezelf. Het kan iedereen overkomen, dus pak de draad meteen weer op en ga er weer voor, je kan het!