paleo dieet2

Ieder dieet heeft zo zijn voor en nadelen, voor het Paleo dieet is dit niet anders dan bij andere diëten. In dit artikel zullen we trachten om de voor- en nadelen van het Paleo dieet op een rijtje te zetten. Mocht je het Paleo dieet overwegen dan kan je aan de hand van deze voor- en nadelen de overweging maken of het Paleo dieet bij je past.

Het Paleo dieet
Alvorens we ingaan op de voor- en nadelen van het Paleo dieet is het goed om eerst helder te krijgen wat het Paleo dieet precies inhoud. Het Paleo dieet is, zoals je waarschijnlijk wel weet, gebaseerd op het voedsel wat onze verre voorvaderen aten. Het gaat hierbij om voedsel wat onze voorvaderen aten in de periode voordat de landbouw en de veeteelt hun intrede deden. Door de komst van de landbouw en de veeteelt veranderde er namelijk heel veel in de manier waarop de mens aan zijn voedsel kwam. Zo gingen we melk van de koe drinken, granen eten en het vlees van tamme dieren eten.

Omdat er, voor zover we weten, nog geen welvaartsziektes bestonden voor de intrede van de landbouw en de veeteelt zou je met het Paleo dieet geen last moeten krijgen van deze ziektes. Onder welvaartsziektes worden o.a. ziektes zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten en kanker verstaan.

Het idee achter het Paleo dieet is dat het menselijk lichaam zich, genetisch gezien, onvoldoende heeft kunnen aanpassen aan de grote wijzigingen welke in het voedingspatroon zijn doorgevoerd.

Als je het Paleo dieet volgt dan mag je geen voedingsmiddelen eten welke we als mens nog niet aten voordat de landbouw en de veeteelt hun intrede deden. Voedingsmiddelen welke je bij het Paleo dieet niet mag eten zijn:

  • Aangenomen wordt dat de mens pas graan producten is gaan eten nadat de we granen gingen verbouwen. Granen zijn daarom niet toegestaan bij het Paleo dieet. Dit betekend dat heel veel voedingsmiddelen niet gegeten mogen worden. Denk daarbij aan brood, pasta’s, koekjes, gebak etc.
  • De mens is pas melk gaan drinken nadat ze koeien ging houden. De mens is het enige zoogdier dat melk van een ander zoogdier drinkt. Aangenomen wordt dat het lichaam daar helemaal niet geschikt voor is, getuige de grote groepen mensen met lactose allergie en lactose intolerantie. Ook producten, zoals yoghurt en kwark, welke van melk zijn gemaakt zijn niet toegestaan bij het Paleo dieet.
  • Aangenomen wordt dat de mens bij soja is gaan eten na de intrede van de landbouw, net zoals dat voor granen het geval is. Alle producten waarin soja verwerkt is zijn daarom niet toegestaan.
  • Alle producten welke bewerkt zijn. Het spreekt voor zich dat onze verre voorvaderen geen voedsel at welke door de voedselindustrie bewerkt was. Daarom is al het bewerkte voedsel niet toegestaan. Denk daarbij aan geraffineerde koolhydraten, toegevoegde suikers, gehard en gehydrateerde vetten, E-nummers, conserveermiddelen, smaakversterkers etc.

De voordelen van het Paleo dieet
Zoals je in bovenstaand overzichtje kan zien, zijn bewerkte voedingsmiddelen niet toegestaan. Als je geen bewerkte voedingsmiddelen eet dan zal je je binnen enkele weken al een stuk beter gaan voelen. Dit claimen niet alleen de mensen welke het Paleo dieet volgen maar dit zien we ook bij andere dieet vormen waarbij bewerkte voedingsmiddelen niet toegestaan zijn.

Het voordeel van het schrappen van bewerkte voedingsmiddelen is tevens dat je er gewicht door zal verliezen. Bewerkte voedingsmiddelen zijn doorgaans rijk aan dikmakers zoals toegevoegde suikers, geraffineerde koolhydraten, gehydrateerde vetten en E621. E621 staat ook wel bekend als MSG en is een smaakversterker welke aan bijna alle hartige voedingsmiddelen wordt toegevoegd. Deze smaakversterker zorgt er voor dat we geen verzadigingssignaal meer krijgen waardoor we teveel gaan eten en dus dik worden. Dit nog los van de vele andere nadelige effecten op de gezondheid.

Veel mensen welke het Paleo dieet volgen claimen tevens dat zij minder last van allergieën krijgen, dat ze beter slapen, ze zich beter voelen en dat hun weerstand verbeterd.

De voordelen samengevat: met het Paleo dieet zal je goed in staat zijn om gewicht te verliezen en je zult je er beter door gaan voelen.

De nadelen van het Paleo dieet
De nadelen van het Paleo dieet zijn vooral van praktische aard. Op de eerste plaats is het Paleo dieet een duur dieet om te volgen. Vers voedsel is nu eenmaal duurder dan bewerkt voedsel, dit is ook de reden waarom je in arme wijken meer mensen met overgewicht ziet.

Als je de richtlijnen van het Paleo dieet strikt wil volgen dan zal je niet alleen vers voedsel moeten kopen, dit voedsel zal ook biologisch moeten zijn. Wat het verse voedsel nog eens duurder maakt.

Wat het vlees betreft dient dit idealiter afkomstig te zijn van dieren welke vrij hebben kunnen grazen en idealiter moet het dier ook nog eens van lokale afkomst zijn. Dit maakt het vlees een stuk duurder dan normaal. Nu is dit geen keiharde voorwaarde om het Paleo dieet te kunnen volgen, je kan ook volstaan met biologisch vlees, maar dan zal dit nog altijd duurder zijn dan wat je gewend bent om aan vlees uit te geven.

Een ander nadeel van het Paleo dieet is dat het eigenlijk niet geschikt is voor vegetariërs. Vlees en vis spelen een prominente rol in het Paleo dieet en vegetariërs kunnen niet uitwijken naar vleesvervangers. De meeste vleesvervangers zijn namelijk niet Paleo, ze bevatten bijvoorbeeld soja of granen.

 

paleo lunch

We doen het allemaal dagelijks, lunchen. Toch lijkt het soms lastig om even rond de middag te gaan zitten om wat gezonds te eten. Het is belangrijk dat de lunch niet overgeslagen wordt, want door middel van de lunch krijgt ons lichaam weer energie om de dag verder door te komen. Hierbij wat tips om toch elke dag gezond te lunchen.

Vergeet de lunch niet

Het lijkt misschien een open deur, maar vergeet niet om je lunch mee te nemen. Als je je lunch thuis laat liggen, is het vaak lastig om gezond te lunchen. Tijd om langs de broodjeszaak te gaan, heb je vaak niet. Of je moet een zaken lunch hebben, waardoor je bij Wolfslaar kan lunchen.

Kook ‘s avonds wat extra

Elke dag sta je weer in de keuken om een avondmaaltijd te bereiden. Kook twee keer per week wat extra en je hebt wat over om de volgende dag mee te nemen of om in te vriezen. Het extra koken kost je weinig extra werk en je hebt er later nog plezier van.

Check je vriezer

Als je zo nu en dan eens wat extra kookt en dit invriest, kun je regelmatig eens kijken wat er nog in de vriezer ligt. Haal dit ‘s avonds uit het vriesvak en een dag later kun jij die gezonde restje lunchen.

Voeg groenten toe

Heel simpel: voeg wat groenten of fruit toe aan je lunch. Dit is een zeer makkelijke en snelle manier om gezond te lunchen. Je krijgt door het eten van groenten en fruit namelijk meteen vitamine binnen. Neem bijvoorbeeld wat smultomaatjes of een stuk komkommer mee.

Luister naar je lichaam

Deze laatste tip is een van de belangrijkste tips: luister naar je lichaam. Dat betekent niet alleen dat je op tijd moet stoppen, maar ook dat je niet te vroeg moet stoppen. Eet eventueel iets extra. Op deze manier voorkom je dat je later iets ongezonds gaat snacken. De truc: net genoeg lunchen in Breda, zodat je niets meer eet tot het avondeten.

supplementen

Iedereen heeft zo zijn eigen manier om goed te fitnessen, maar één ding staat aan de basis: een goede voeding. Groente, fruit, een gezonde dosis eiwitten en vezels, het zijn de bouwstenen van een goed dieet. Als u het meeste uit fitness wilt halen, is alleen een goede voeding soms niet genoeg. Daarom kiezen veel mensen voor voedingssupplementen. Door gebruik te maken van voedingssupplementen fitness presteert u lichaam het beste.

Wat doen fitnesssupplementen? 

Voedingssupplementen worden ook wel fitnesssupplementen genoemd: toevoegingen aan uw voedingspatroon waarmee u nog meer profiteert van een goede sessie fitnessen. Het is belangrijk om zelf al een goed dieet te hebben, maar met deze supplementen wordt het nog beter. Voedingssupplementen fitnessen zijn verkrijgbaar in diverse soorten: tabletten waarmee uw prestaties direct verbeteren, of proteïnepoeder dat zorgt voor een betere aanwas van spieren. Doordat dit soort fitnesssupplementen weinig calorieën bevatten maar wel stofjes die aanzetten tot beter energieverbruik, gaat u uit van de kracht van uw eigen lichaam.

Voor en na fitness

Het beste is om uw lichaam zo goed mogelijk voor te bereiden op krachtsinspanning. Dit doet u niet alleen door met een goede warming-up te beginnen, maar ook door gebalanceerde voedingsstoffen in te nemen. Er zijn bijvoorbeeld speciale ontbijtproducten ontwikkeld voor bodybuilding. Hiermee heeft u de hele dag door energie (maar niet teveel), en begint u de dag met een goede dosis proteïnen en overige belangrijke voedingsstoffen. Na het fitnessen fitnesssupplementen innemen zorgt er dan voor dat uw lichaam zich ook weer goed kan herstellen. Voedingssupplementen zijn dus niet zozeer een toevoeging, maar eerder een centraal onderdeel van een bewust fitness dieet.