gezond

Omgaan met gezond eten

Wanneer je het paleo dieet gaat volgen of al volgt is het erg belangrijk dat je gezonde voeding neemt.

Anders gaat er natuurlijk niet veel gebeuren met je lichaam.

In dit artikel wil ik je verschillende dingen onthullen over het onderwerp gezond eten.

Zoals:

– Welke voedingsmiddelen absoluut niet gezond zijn en je niet moet nemen.

– Welke voedingsmiddelen onder gezond eten vallen.

– Hoe je een snellere stofwisseling krijgt.

– Hoe jij het beste je maaltijden + tussendoortjes kunt indelen.

En nog veel meer.

Deze voedingsmiddelen vallen niet onder gezond eten

Voedingsmiddelen die in de fabriek zijn bewerkt zoals ontbijtkoeken, yoghurtdranken, cruesli, cornflakes.

Vallen niet onder gezond eten en kun je het beste vermijden.

Deze verpakte voedingsmiddelen zitten vol met voedingsstoffen die je dik maken.

Denk bijvoorbeeld aan suikers, transvetten en verzadigde vetten.

Het is verstandig om elke keer als je een voedingsmiddel ziet te denken aan de oertijd.

Daar is tenslotte het paleo dieet / oerdieet op gebaseerd.

Duidelijk voorbeeld:

Stel je ziet een pak cornflakes, vraag jezelf dan af of ze dat 3000 duizend jaar geleden ook aten;)

Eet deze voedingsmiddelen en slank sneller af

Een voedingsmiddel dat meteen uit de natuur komt en nog niks mee is gedaan is vaak gezond.

De volgende voedingsmiddelen zijn gezond voor je lichaam.

Noten:

Pinda’s, macadamianoten, pecanoten, walnoten, cashewnoten.

Fruit:

Appel, bananen, aardbeien, gojibessen, ananas.

Groente:

Spruiten, spinazie, andijvie, wortelen, komkommers, tomaten.

Vlees:

Kipfilet, kalkoenfilet, mager rundergehakt, biefstuk.

Vis:

Haring, zalm, makreel, inktvis, kabeljauwfilet, snoekbaars, paling.

Hoe je het beste van deze voedingsmiddelen een gezonde maaltijd/tussendoortje kunt maken onthul ik je later in dit artikel.

Het versnellen van je stofwisseling

Je stofwisseling kan je sneller krijgen met meer bewegen en vaker te eten.

Over vaker eten wil ik nu graag vertellen.

Het is erg belangrijk dat je jouw lichaam over heel de dag genoeg gezond eten geeft.

Zodra je dat doet merkt je lichaam namelijk dat er genoeg voeding binnenkomt en gaat het dagelijks meer caloriën verbranden.

20 minuten na het opstaan start je met een goed gezond stevig paleo ontbijt.

Bijvoorbeeld 200 ml magere yoghurt met 2 gekookte eieren en 4 aardbeien. Als het teveel voor je is in het begin haal je wat voedingsmiddelen weg.

Om de 2 uur is het de bedoeling dat je iets gaat eten.

2 Uur na je ontbijt neem je dus weer een gezond tussendoortje en zo loop je heel de dag door.

Als je op dit moment niet zoveel eet op een dag zal het even wennen voor je zijn, maar na een paar dagen zal je merken dat het steeds makkelijk word.

Deel je maaltijden en tussendoortjes op deze manier in

Elke maaltijd of tussendoortje dat je vanaf nu eet moet erg eiwitrijk zijn ingedeeld.

Wat ik zelf altijd doe is mijn maaltijden voor 60/70% indelen met eiwitrijke voedingsmiddelen.

Voor 40/30% deel ik mijn maaltijden in met onverzadigde vetten en trage koolhydraten.

Eiwitten zorgen namelijk voor een snellere verbranding en trage koolhydraten + onverzadigde vetten heb je nodig voor energie en andere dingen.

Een voorbeeld van een eiwitrijke maaltijd kan zijn:

200 ml magere yoghurt met 1 theelepeltje gojibessen en 1 appel.

Deel dus nooit je maaltijden alleen in met koolhydraten of vetten want dan kom je sneller aan!

Water drinken op de juiste manier

Dan zijn we alweer bij het laatste onderwerp van dit artikel.

Water drinken.

Het is erg slim om niet in 1 keer een hoop water te drinken maar dit over de dag te verspreiden.

Wat ik zelf altijd doe is 1 bekertje water nemen bij elke maaltijd en tussendoortje.

Als ik dat een aantal dagen heb gedaan kijk ik naar de kleur van mijn plas.

Als het erg doorzichtig is drink ik wat minder water. Mocht het erg donkergeel zijn dan drink ik meer water.

Is het lichtgeel dan weet ik dat ik op de goede weg ben en blijf ik zo water drinken.

Nu is het aan jou.

Verdiep jezelf goed in gezond eten en je zal een stuk sneller afslanken!