Terug naar de basis met het oerdieet

Tegenwoordig kunnen we eten wat we willen. In de supermarkt hebben we de mogelijkheid om alles te kopen waar we maar zin in hebben. Erg handig en makkelijk, maar houd er ook rekening mee dat niet al het voedsel even gezond en voedzaam is. Zo’n 10.000 jaar geleden ging het er heel anders aan toe. Eten werd niet even snel gehaald bij de supermarkt, in plaats daarvan was het heel normaal om te zoeken naar eten of te jagen op je vlees. De oermens at een stuk gezonder dan dat wij tegenwoordig doen, omdat dit voedsel onbewerkt was. Daarom proberen veel mensen terug te gaan naar de basis: eten zoals onze voorouders met het oerdieet.

Wat is het oerdieet?

Het oerdieet is eigenlijk geen echt dieet. Het is een manier van eten en leven. Gezond eten en leven om duidelijk te zijn. Om dit toe te passen gaan we terug in de tijd. De focus van het oerdieet ligt op de manier van eten zoals we dat vroeger ook al deden. Vroeger had je namelijk geen bewerkt voedsel. Het oerdieet is de manier van eten uit de tijd dat landbouw, veehouderij en andere vormen van voedselproductie nog niet bestonden. We jaagden toen nog op ons voedsel, we plukten ons fruit en groenten en maakten hier maaltijden van op de meest eenvoudige manier zonder toevoegingen zoals zout, peper en suiker.

Om terug te gaan naar een gezonde basis, gaan we weer eten als een oermens. Dat betekent dat er vooral van vlees, vis, groenten, fruit en noten en zaden wordt geleefd. Door het gebruik van pure en onbewerkte producten, bereid je je maaltijden op een natuurlijke manier en krijg je geen kunstmatige smaakstoffen meer binnen.

Eten als een oermens

Eten als een oermens lijkt makkelijk. Gewoon geen bewerkte producten meer eten, alleen maar natuurlijke voeding. Voeding waar je op kunt jagen of dat je zelf kunt verzamelen. In de praktijk is het echter niet zo makkelijk. Bijna alles wat je in de supermarkt kan vinden is verpakt in een pakje, of bewerkt met voedingsstoffen.

De volgende voedingsmiddelen vormen de basis van het oerdieet:

  • Eiwitten
  • Fruit en groenten
  • Noten en zaden

Met het oerdieet breng je een balans terug in het eten van koolhydraten, eiwitten en vetten. Als je het oerdieet vergelijkt met het moderne dieet dan bevat het redelijk veel vetten en eiwitten, maar weinig koolhydraten. Je kunt zeggen dat het oerdieet koolhydraatarm is. Het voordeel van dit dieet is dat je veel vet- en eiwitrijke voedingsmiddelen kunt eten.

Eiwitten zijn het belangrijkste voedingsmiddel in het oerdieet. Deze spelen een belangrijke rol bij afvallen. Eiwitten hebben een thermisch effect op je lichaam. Als je eet, versnelt je metabolisme wat leidt tot het sneller verbranden van vet. Magere eiwitten vind je in kip en vis, maar ook in eieren en avocado’s.

Ook fruit en groenten zijn erg belangrijk in het oerdieet. Het beste is om seizoensgebonden groenten en fruit te eten. Denk hierbij aan aardbeien en bloemkool in de zomer en mandarijnen en boerenkool in de winter. Maar ook noten en zaden zijn van belang. Noten bevatten namelijk veel gezonde vetten zoals vitamine B1, vitamine E en ijzer.

Zorg wel dat je bij dit oerdieet geen bewerkte producten eet. Hier wordt onder andere brood, pasta, koek en snoep, suiker, zuivel en peulvruchten mee bedoeld.

Voordelen van het oerdieet

Het oerdieet biedt vele voordelen ten opzichte van andere dieetsoorten:

  • Met het oerdieet kun je gezond afvallen. In vergelijking met andere diëten is het oerdieet een stuk gezonder. Minder koolhydraten eten helpt het gewichtsverlies te bevorderen.
  • Door het eten van geen bewerkte producten zoals suiker en koolhydraten, ga je je beter voelen. Deelnemers van het dieet hebben een mooiere huid, minder last van allergieën en verliezen gewicht. Dit zorgt voor meer zelfvertrouwen.
  • Je hebt geen hongergevoel meer. Het nuttigen van veel vetten en eiwitten geven je een verzadigd gevoel. Hierdoor ga je automatisch minder eten. Dit maakt het ook erg gemakkelijk om het dieet vol te houden.
  • Het belangrijkste voordeel van het oerdieet is dat door het vermijden van bewerkte producten, de kans op ziektes zoals hart- en vaatziektes minder hoog is.