Alle voedingsmiddelen op een rijtje

De vraag wat men wel en niet mag eten tijdens het Paleo dieet komt erg vaak voorbij. Binnen het Paleo dieet worden er enkele regels gehanteerd. Het is gebruikelijk dat je veel vlees eet. Maar voedingsmiddelen zoals graan en zuivel zijn niet toegestaan. Wanneer je begint met het dieet kan dit daarom een grote omschakeling zijn. Daarom is het belangrijk om erachter te komen welke manier van eten voor jou werkt.

Het 80/20 principe

Veel mensen vinden het echter lastig om zich 100% aan de regels te houden. Dit hoeft ook helemaal niet. Je moet doen waar jij je het prettigst bij voelt. Als dit betekent dat jij soms voedingsmiddelen wilt eten die eigenlijk niet toegestaan zijn bij het Paleo dieet, is dit niet erg. Je kunt je bijvoorbeeld aan het 80/20 principe houden. Dit principe houdt in dat jij je 80% van de tijd wel aan de voedingsregels van paleo houdt, maar de andere 20% niet. Maar je kunt er ook een 60/40 principe van maken. Welke voedingsmiddelen jij wel of niet eet, is aan jou.

Welke voedingsmiddelen mag ik eten tijdens het Paleo dieet?

Het lijkt moeilijk, geen bewerkte producten meer eten. Maar in het Paleo dieet is er veel ruimte voor variatie. De belangrijkste voedingsmiddelen in het Paleo dieet zijn eiwitten, groenten en fruit en noten en zaden. Voor bijna al het eten geldt, eet met mate.

Vlees

Bijna al het vlees is geschikt voor het Paleo dieet. In vlees zitten namelijk veel eiwitten. Ook vetrijk vlees zoals bacon mag je eten, maar wel met mate. Alleen met bewerkt vlees en vlees waar veel vet in zit, moet je wel oppassen. Deze voedingsmiddelen bevatten namelijk erg veel calorieën.

Groenten

Bijna alle groenten mag je eten tijdens het Paleo dieet. Neem echter wel een kleine portie aardappelen en pompoen. Deze voedingsmiddelen hebben namelijk een hoog zetmeelgehalte en een lage voedingswaarde in vergelijking met de hoeveelheid suikers en koolhydraten. Deze groenten zijn niet slecht voor je, maar ook niet goed.

Fruit

Al het fruit is toegestaan tijdens het Paleo dieet. Maar in fruit zit ook veel suiker. Eén tot drie stuks fruit per dag is echter geen probleem. Als je wilt afvallen met het Paleo dieet, moet je minderen met het fruit en meer groente eten. Fruit met het minste suiker, zijn voedingsmiddelen als bessen en groene appels.

Eieren

Elke dag eieren eten is goed voor je. Eieren bevatten veel vitamines en zitten bomvol eiwitten.  Het is gezond om twee of drie eieren per dag te eten. Koop altijd biologische eieren. Deze eieren bevatten veel meer Omega-3 en belangrijke vitaminen.

Noten en zaden

Noten passen goed binnen het Paleo dieet. Deze bevatten namelijk veel gezonde vetten. Pas alleen wel op met cashewnoten. Deze noten bevatten erg veel vetten. Als je probeert af te vallen, zorg dan dat je niet te veel noten eet. Pinda’s kun je het beste wel vermijden. Dit zijn eigenlijk niet eens noten, maar peulvruchten. Peulvruchten zijn voedingsmiddelen die niet zijn toegestaan binnen het Paleo dieet.

Olie en vetten

Natuurlijke oliën en vetten bestaan uit brandstof voor ons lichaam. Je kunt het beste kokosolie, olijfolie, macadamia olie en avocado olie gebruiken als je lichaam extra energie nodig heeft.

Dranken

Je hebt de keuze uit verschillende dranken bij het Paleo dieet. Water is altijd toegestaan, maar probeer het puurste water wat er is te drinken. Drink liever niet uit een plastic fles, want deze kunnen giftige stoffen afgeven. Vers gemaakte sappen en smoothies van groenten en fruit mogen altijd, maar natuurlijk wel zonder suiker. Kruidenthee is toegestaan en zwarte thee mag je af en toe drinken. Ter vervanging van koffie is er Cichoreikoffie. Cichorei is een kruidige plant met veel goede en gezonde eigenschappen. De Cichoreikoffie smaakt vrijwel hetzelfde als gewone koffie, maar bevat geen cafeïne.

Welke voedingsmiddelen mag ik niet eten tijdens het Paleo dieet?

Er zijn ook voedingsmiddelen die niet geschikt zijn voor het Paleo dieet. Neem bijvoorbeeld frisdrank, energiedrankjes en snoepgoed. Maar ook zuivel, granen en peulvruchten zijn niet toegestaan. Veel mensen vinden het lastig om deze producten voorgoed uit het leven te verbannen. Deze voedingsmiddelen vallen namelijk in een grijs gebied, ze zijn niet erg slecht voor je maar ook niet geschikt om elke dag te eten.


Sommige mensen kunnen niet zonder zuivel of granen en vinden een manier om dit toch te combineren met het Paleo dieet. Dit is natuurlijk ook een mogelijkheid, want het Paleo dieet is voor niemand hetzelfde. Je bepaalt zelf wat je wel en niet eet. Wij geven je een overzicht van de voedingsmiddelen die je eigenlijk niet mag eten tijdens het Paleo dieet.

Graan

In graan zitten vezels, maar deze vezels zitten ook in groente en fruit. Fruit bevat ongeveer twee keer zo veel vezels als graan en groenten zelfs acht keer zo veel. Je kan beter fruit en groente eten in plaats van graan. Eiwitten en vetten zitten ook in graan, maar graan is niet geschikt voor je als je slank en gezond wilt worden. Dus voedingsmiddelen als brood, pasta en pizza kun je beter laten liggen.

Zuivel

Ons lichaam is niet gemaakt om zuivel te verdragen. In de oertijd werd er alleen als kind melk gedronken, melk van de moeder. Na het tweede levensjaar horen we eigenlijk geen melk meer te drinken. Dit is één van de redenen dat zuivel niet in bij de voedingsmiddelen van het Paleo dieet hoort.

Alle magere varianten van zuivel zijn zeker niet Paleo. Alle voedingsstoffen zijn uit deze producten gehaald. Als je toch zuivel wilt consumeren, neem dan volle zuivel. Dus volle melk, volle yoghurt en volle kwark. Zuivel is wel en niet Paleo. Het is aan jou om te bepalen of je zuivel schrapt of niet.

Bonen

Bonen, peulvruchten en erwten vallen niet onder de Paleo voedingsmiddelen. Bonen horen niet thuis in een dagelijks voedingspatroon. Bonen bevatten in verhouding met andere voedingswaren heel weinig eiwitten. Bonen bevatten daarnaast ook erg veel koolhydraten.

Dranken

Drink geen dranken met calorieën. Laat suikervrije en lightproducten ook staan. Uit onderzoek is gebleken dat deze drankjes toch nog suiker bevatten. Water is daarom het beste.