Cocktail op vakantie

Tips om geen extra kilo’s aan te komen op vakantie

Je hebt er al de hele tijd naar uitgekeken: vakantie. Nu is het eindelijk zover, je vertrekt naar het zonnige oord. Hartstikke leuk natuurlijk, maar op vakantie eet je nou niet echt bepaald gezond. Pizza, pasta, ijsjes, noem het maar op. Je hebt de laatste weken flink gesport en op de lijn gelet om bikiniproof te zijn, het zou toch zonde zijn als je na de vakantie weer terug bij af bent. Maar op vakantie hoef je helemaal niet aan te komen. Wij geven je een aantal tips om de vakantie door te komen zonder dat er extra kilo’s bijkomen.

Belangrijkste maaltijd van de dag

De belangrijkste maaltijd van de dag is het ontbijt. Neem je thuis altijd havermout of yoghurt als ontbijt? Doe dit dan ook op vakantie. We snappen dat het verleidelijk is om warme croissantjes te halen bij de bakker om de hoek, maar doe dit niet elke dag. Je kunt je ontbijt gewoon simpel in je hotel of in de tent maken, maar ook buiten de deur hebben ze altijd wel yoghurt of een roerei met groenten.

Cocktailtje hier, cocktailtje daar

Vakantie is er om te genieten en genieten doe je met een cocktail in de hand. Niks lekkerders dan op het strand of op een terras genieten van een heerlijk zoet drankje. Cocktails zijn alleen wel echte caloriebommen en het is dan ook niet verstandig om vijf cocktails te drinken op een dag. Wat je kan helpen is om met jezelf af te spreken hoeveel glazen alcohol je mag drinken op een dag.

Pizza, pasta, patat: uit eten gaan

Als je op vakantie gaat dan hoort dit erbij: uit eten gaan. In Italië genieten van heerlijke Italiaanse pasta of in Spanje een liter sangria wegdrinken op het terras. Natuurlijk is het niet erg om één of twee of drie keer uit eten te gaan. Je mag namelijk gewoon genieten van lekker eten op vakantie. Maar ook als je elke dag uit eten gaat, hoef je geen kilo’s aan te komen.

  • Laat het stokbrood met kruidenboter voor de maaltijd eens staan, dit scheelt al veel calorieën.
  • Drink niet al te veel sangria of andere alcoholische dranken.
  • Varieer met je maaltijden. Eet niet elke dag pizza, maar neem ook eens een lekkere salade. Zo krijg je verschillende voedingsstoffen binnen.
  • Laat de patat staan. Ja, dit is erg lastig, maar vraag in plaats van patat om een extra portie rauwkost of groente.

Bewegen op vakantie

Als je iemand bent die van actieve vakanties houdt, is dit geen probleem voor je: bewegen op vakantie. Ga de omgeving eens verkennen. Er is vaak heel veel te zien wat je in Nederland niet hebt. Pak de fiets of ga lekker wandelen in de natuur. Plan ook eens een shoptripje. Niet goed voor je portemonnee, maar je bent wel goed aan het bewegen. Nog een tip: blijf niet alleen op de strandhanddoek liggen, duik ook het water eens in. Zwemmen is namelijk erg goed voor je.

Let niet al te veel op de lijn

Je gaat op vakantie om te genieten en als je alleen maar op de lijn let, komt genieten waarschijnlijk op de tweede plaats. Tel niet bij elke maaltijd je calorieën en voel je niet schuldig als je een pizza of een cocktailtje te veel op hebt. Als je gewoon lekker gaat bewegen op vakantie en niet elke dag vijf zakken chips naar binnen werkt, hoef je niet bang te zijn om aan te komen.