groeten

Vitamine B, hoe werkt het?

Bij vitamine B wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende vitamines. Het is belangrijk dat je voldoende vitamine B binnenkrijgt, aangezien het een belangrijke rol speelt bij processen die binnen ons lichaam afspelen. In dit artikel vertellen we je meer over de verschillende soorten vitamines B, hoe het werkt en hoe je ervoor zorgt dat je voldoende binnenkrijgt.

De verschillende soorten vitamines B

Vitamine B is opgedeeld in verschillende vitamines, denk aan B1, B2, B3, B5, B6, B11 en B12. Eigenlijk is vitamine B een verzamelnaam waar dus meerdere vitamines mee worden aangeduid. Deze vitamines zijn van essentieel belang voor de spijsvertering van het eten, het afbreken van suikers, eiwitten en vetten en het leveren van energie. Maar dat is nog niet alles: daarnaast spelen de vitamines die onder de noemer B vallen een belangrijke rol om de cholesterolgehalte op peil te houden en om al onze spieren, het bloed en hersenen van genoeg zuurstof te voorzien. Foliumzuur heeft daarbij een belangrijk raak binnen de voortplanting. In Nederland komt het nog steeds voor dat we een tekort hebben aan B11, Foliumzuur. En dan met name onder zwangere vrouwen.

zwangere vrouw

Een tekort aan foliumzuur (B11)

Een tekort aan foliumzuur (B11) kan nadelige gevolgen hebben. Het is nodig voor de groei en de werking van ons lichaam en daarbij voor het aanmaken van witte en rode bloedcellen. Daarbij is foliumzuur met name belangrijk voor een ongeboren kind, waardoor zwangere vrouwen extra goed moeten letten op het binnenkrijgen van foliumzuur. Je vindt deze vitamine met name in groenten, volkorenproducten, brood, vlees en zuivel. Bij zwangere vrouwen is het vaak lastig of haast onmogelijk om de aanbevolen hoeveelheid binnen te krijgen. Dit komt omdat het lichaam niet altijd alle B11 opneemt uit het eten. Indien je zwanger bent is het geen slecht idee om foliumzuur supplementen te slikken. Foliumzuur kopen doe je hier.

Gezonde voeding

Wanneer je gevarieerd eet en daarbij voldoende natuurlijke producten zoals groente, fruit en noten binnen krijgt hoef je je niet zo druk te maken. Probeer met name goede vetten binnen te krijgen en daarbij geen bewerkte producten te kopen. Wanneer je alleen kiest voor natuurlijke producten kan er weinig mis gaan. In de supermarkt is de helft van de producten bewerkt. Het is beter om hier uit de buurt te blijven, aangezien deze producten veel ongezonde stoffen bevatten. In dit geval heeft je lichaam de vitamines nodig om de giftige stoffen te bestrijden, waardoor het dus niet ingezet wordt voor datgene waar je vitamines zo hard voor nodig hebt.