paleo maaltijd

Kan je afvallen met het paleo dieet?

Het paleo dieet wordt gekenmerkt door de relatief lage hoeveelheid koolhydraten en hoge hoeveelheid eiwitten. Het is gebaseerd op het voedingspatroon van onze voorvaderen, van de periode voordat de veeteelt en landbouw hun intrede deden. Het paleo dieet verbetert de gezondheid en het bevordert gewichtsverlies. In dit artikel bekijken we of het paleo dieet een geschikte dieetvorm is voor mensen die willen afvallen.

De praktijk

Op deze site is al uitvoerig beschreven wat het paleo dieet is en welke voedingsmiddelen je mag eten. Voor mensen die het paleo dieet willen volgen, om af te vallen, kan deze informatie in het begin overweldigend zijn. In het kort komt het neer op het elimineren van voedingsmiddelen die niet beschikbaar waren in de tijd van de jager-verzamelaars. Dit zijn voedingsmiddelen die granen, peulvruchten, zuivel of toegevoegd suiker bevatten.

Tegelijkertijd wordt aangemoedigd om zoveel mogelijk voedingsmiddelen te eten die in de tijd van de jager-verzamelaar (waarschijnlijk) ook op het menu stonden. Dit zijn voedingsmiddelen die onbewerkt zijn of in het uiterste geval een minimale bewerking hebben ondergaan. Denk daarbij aan onbewerkt vlees, gevogelte, vis, groente, fruit, noten en zaden.

Als je het paleo dieet voor je gezondheid gaat volgen dan kan je een stapje verder gaan. Het vlees wat tegenwoordig in de supermarkten ligt is namelijk niet hetzelfde als het vlees wat afkomstig is van de jacht, van wilde dieren. Dieren afkomstig van de veeteelt krijgen veel mais en soja te eten. Hierdoor is dit vlees erg rijk aan omega 6 vetzuren. Vlees van dieren die in het wild leven is juist rijk aan omega 3 vetzuren. Teveel omega 6 vetzuren zijn ontstekingsbevorderend terwijl omega 3 ontstekingsremmend is. Als je paleo echt voor je gezond zou willen doen dan moet je daarom gaan voor wild of dieren die vrij hebben kunnen rondlopen. Als je paleo wilt gaan doen om af te vallen dan maakt dit niet zoveel uit. Je kunt dan ook volstaan met het goedkopere vlees uit de supermarkt.

Je hebt ook nog mildere vormen van het paleo dieet. Bij deze mildere vormen zijn bijvoorbeeld glutenvrije graansoorten toegestaan of grasboter (rijker aan omega 3).

Paleo en gewichtsverlies

Het paleo dieet wordt gekenmerkt door onbewerkt voedsel. Dit zie je ook terug bij andere succesvolle diëten. Onbewerkt voedsel heeft grote voordelen voor de bloedsuikerspiegel. Deze is met onbewerkt voedsel veel beter stabiel te houden. Een stabiele bloedsuikerspiegel is de sleutel tot succes als je af wilt vallen.

Het grootste deel van het voedsel in onze supermarkten betreft bewerkt voedsel. Deze bevatten vaak toegevoegde suikers en/of geraffineerde koolhydraten. Deze veroorzaken een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Deze snelle stijging dwingt het lichaam veel insuline aan te maken. Hoge insulinespiegels zijn verantwoordelijk voor de opslag van vet. Het verbranden van vet wordt dan zelfs onmogelijk. Wil je afvallen dan is daarom de eerste stap het laag en stabiel houden van de bloedglucose. Door uitsluitend onbewerkt voedsel te eten is dit makkelijk.

Een ander kenmerk van het paleo dieet is de relatief hoge hoeveelheid eiwitten. Het eten van meer eiwitten heeft grote voordelen als je af wilt vallen. Er zijn zelfs hele diëten gebaseerd op een hoge consumptie van eiwitten. Eiwitten zorgen voor afname van het hormoon ghreline. Ghreline is beter bekend als het hongerhormoon. Door een afname van dit hormoon heb je minder snel trek en is het dieet veel makkelijker vol te houden.

Eiwitten zijn tevens lastiger te verteren dan koolhydraten. Hierdoor blijft eiwitrijke voeding langer in de maag en heb je langer een voldaan gevoel. Ook dit draagt er weer aan bij dat je minder honger zult hebben en het dieet makkelijker vol te houden is. Omdat eiwitten lastiger te verteren zijn dan koolhydraten zorgen ze ook voor een toename van de stofwisseling. Het kost ongeveer 30% meer calorieën om eiwitten te verbranden dan koolhydraten. Dit draagt bij aan een sneller gewichtsverlies.

salade

Diëten die lijken op het paleo dieet

Het paleo dieet is een dieet wat laag is in koolhydraten. Ook het koolhydraatarme dieet is laag in koolhydraten. Van het koolhydraatarme dieet is bekend dat dit een zeer efficiënte manier is om gewicht te verliezen, zonder hongergevoel. Bij het koolhydraatarme dieet ga je koolhydraten vervangen door hoofdzakelijk vetten en wat eiwitten.

Ook het eiwitdieet lijkt op het paleo dieet. Hierbij ga je koolhydraten vervangen voor eiwitten. Het eiwitdieet is wat makkelijk om te volgen dan het paleo dieet omdat je bij het eiwitdieet wel zuivel mag. Zuivel is een goede eiwitbron. Een nadeel van zuivel is wel dat er veel lactose in zit. Lactose zijn melksuikers en een vorm van koolhydraten. Je mag daarom verwachten dat je met het paleo dieet sneller zult afvallen, door de uitsluiting van lactose.

Voordelen van het paleo dieet

Als je gaat afvallen dan wil je idealiter ook dat je gezondheid er baat bij heeft. Het mooie van het paleo dieet is dat dit zonder meer het geval is. Uit onderzoeken blijft dat het paleo dieet de bloedsuikers reduceert en de insuline gevoeligheid verbetert. Met name voor mensen met diabetes type 2 of pre-diabetes heeft dit grote voordelen. Na verloop van tijd zou men zelfs, in overleg met de behandelend arts, het gebruik van medicijnen kunnen afbouwen of stoppen.

Ook voor mensen die geen diabetes hebben is het een gezondheidsvoordeel als de bloedglucose daalt. Dit verlaagt het risico op chronische ziekten zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Ook de gezondheidsmarkers verbeteren door het volgen van het paleo dieet. Denk daarbij aan de bloeddruk, lichaamsgewicht, taille omtrek, de insulinegevoeligheid en het vetpercentage.